مصرف پروبیوتیک ها سبب کاهش وزن و نمایه ی توده ی بدنی می شود

11 ژوئیه 2016- مصرف پروبیوتیک ها که اصطلاحاً به نام "باکتریهای خوب" شناخته می شوند، می تواند وزن بدن و شاخص توده ی بدنی (BMI)را کاهش دهد.

 بر اساس متا آنالیز جدیدی که در مجله ی بین المللی Food Sciences and Nutritionمنتشر شده است استفاده از پروبیوتیک ها برای کاهش وزن و نمایه ی توده ی بدنی مفید است.

فواید گوارشی پروبیوتیکها بطور گسترده ای مورد بحث بوده است. ساپلیمنت پروبیوتیک معمولاً به ماست افزوده می شود و ممکن است از سلامت عمومی فرد علاوه بر بهبود ایمنی بدن حمایت کند. با این حال شواهد زیادی برای فواید پروبیوتیک ها در دسترس نیست.

محققان دپارتمان قلب و عروق بیمارستان Taizhou Peopleدر نایژو چین، یافته های 25 کارآزمایی تصادفی بر روی انسان را که در آنها اثرات مصرف پروبیوتیکها بر وزن بدن و BMI1900 فرد بالغ سالم  بررسی شده بود، متا آنالیز کردند.

آنها دریافتند که مصرف پروبیوتیک ها، نمایه ی توده ی بدنی و وزن را کاهش می دهد و بیشترین کاهش BMIرا در افراد دارای اضافه وزن سبب می شوند. جالب توجه اینست که استفاده از بیش از یک نوع  پروبیوتیک و به مدت 8 هفته یا بیشتر موجب کاهش وزن بیشتری می گردد.

 نویسنده ی ارشد این تحقیق Qingqing Zhangمی گوید: تا به امروز تنها محققان کمی به بررسی اثرات پروبیوتیکها بر وزن بدن و BMIپرداخته اند که نتایج آنها چندان با یکدیگر سازگار نبوده است، آنچه در مورد مطالعه ی اخیر اهمیت دارد اینست که بر اساس یافته های 25 کارآزمایی پیشین انجام شده و نشان می دهد مصرف پروبیوتیک ها منجر به کاهش متوسط در وزن  بدن و BMIمی شود.

اگر چه مقدار کاهش وزن در این مطالعات حداقل مقدار بوده است اما یک کاهش اندک در وزن افراد می تواند منافع  بیشمار بهداشتی را در جمعیت عمومی و بیماریهای مرتبط  با وزن نظیر دیابت نوع 2 و فشار خون بر جا گذارد.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2016/07/160711092643.htm